У 2014 році ВООЗ визначила темою Всесвітнього дня без тютюну підвищення податків на тютюнові вироби і закликає уряди країн робити рішучі кроки в цьому напрямку.
Рамкова Конвенція ВООЗ із боротьби проти тютюну, яку Україна ратифікувала у березні 2006 року, передбачає проведення країнами податкової та цінової політики, яка б сприяла зниженню рівня купівельної спроможності сигаретних виробів. Підвищення податків на 10% сприяє зниженню рівня тютюнопаління в середньому на 4% в країнах з високим рівнем прибутків населення і до 8% - в країнах з середнім і низьким рівнем прибутків.
В деяких штатах США порівняно високе підвищення ставки податку на сигарети у 2006-2007 роках знизило вживання тютюну одразу на 18-35%, а в штаті Південна Кароліна, де підтримується найбільш низький в США податок на сигарети, вживання тютюну скоротилось всього на 5% з 2000 року.
В Україні такі кроки, як збільшення цін на тютюнові вироби, підвищення ставки акцизів, заборона реклами тютюну, поява на пачках сигарет попереджень з малюнками, звільнення громадських місць, в тому числі ресторанів, від тютюнового диму знайшло своє відображення у поширеності тютюнокуріння. Нещодавно проведена шоста Європейська конференція «Тютюн або здоров’я» в Стамбулі відмітила, що в Україні за останні п’ять років (2008-2013) кількість курців скоротилася на 20% - з 10,1 до 8,1 млн осіб.
Для подальшого скорочення рівня тютюнокуріння в Україні з 1 липня 2014 року ставку акцизів на тютюнові вироби буде підвищено на 25%, відповідно до ухваленого 27 березня 2014 року Верховною Радою України Закону України № 1166. Це призведе до чергового збільшення реальних цін на тютюнові вироби.
В нашій країні працює чотири потужних міжнародних тютюнових компанії – американська, дві американсько-британські та одна японська, які контролюють 99% ринку і виробляють майже все сигаретне різноманіття. Податки вони платять нижчі, ніж в усіх країнах Європи (крім Молдови). Податок на 1 сигарету в Україні у 20 разів нижчий, ніж у сусідніх країнах – Польщі, Словаччині, Туреччині.
В Україні створена найбільш розгалужена система збуту тютюну, у тому числі нелегальна – за допомогою «бабусь», через Т-кіоски, розташовані на зупинках громадського транспорту, де заборонено куріння. Цікаво, що Т-кіоски розпочинали роботу в орендованих у транспортників міста Києва кіосків для продажу проїзних квитків, а перетворились на розгалужену по всій країні отруйну, в повному сенсі слова, мережу. Крім того, маркетингові прийоми Т-кіосків використовують приховану рекламу для реалізації тютюну.
Для багатьох людей відмова від куріння створює великі, непереборні проблеми. Спроби кинути курити у курців з великим стажем і вже виявленими хронічними хворобами призводять до загострення цих хвороб. А тому завдання медичних працівників на сьогодні – навчитись надавати комплексну, з урахуванням хронічних хвороб, медичну допомогу тим людям, які прагнуть відмовитись від тютюнокуріння, але не можуть зробити цього самостійно. |